תשע שנים לאחר אלבום הילדים המשובח "ילד פעם", בו הייתה מן היוצרות והמבצעות הדומיננטיות וכן שבע שנים לאחר "הכל שקוף" בו הציגה לראשונה אלבום כסולנית, מוציאה לי גאון אלבום/ מיני-אלבום בשם "גולם פרפר" ומאפשרת לנו הצצה לשלב נוסף, בוגר יותר, בהתפתחותה כאומנית יוצרת במוסיקה הישראלית.
את האלבום פותח "כי אתה שלי" דואט של גאון עם אלון עדר שהוא למעשה גרסת כיסוי לשיר משנות החמישים של Pee Wee King שתרגם איתמר אהרוני, בן זוגה של גאון, דווקא לאחר שנחשף לגרסתה של קרלה ברוני מתחילת העשור. ואכן, שיר האהבה התמים הזה מוציא לפועל הן את העדינות המזוקקת והשובבית בקולה של גאון והן את התכונה האותנטית והמתמשכת בשירה של עדר. בהפקה המוסיקלית של ערן וייץ הוא מיטיב למצוא דרך של תווך בין האמריקאיות הבסיסית, הנוודית של הגרסה המקורית לבין הסינגר-סונגרייטריות הפולקית של הגברת הראשונה של צרפת במיל.
https://www.youtube.com/watch?v=wiuOmFHhI5Q
"מרלין", מחווה לאייקון ההוליוודי של אמצע המאה מרילין מונרו , מתבסס על עבודת ההדפס הידועה של אומן הפופ-ארט אנדי וורהול ומציג סוג של השתקפות התהליך האומנותי-יצירתי והקבלה בין סוגי האומנויות. מעניין.
"בתוך הנפש" מציג גישה ג'אזית ואפלולית יותר, מה שהיה חסר, עד כמעט בלתי נוכח, באלבום הבכורה "הכל שקוף". אדם בן עזרא, אבנר קלמר ומתן אפרת מן העבר האחד וערן וייץ וניר פופליקר עם גיטרה מלאת אופי מרכיבים יחד עם גאון שיר מופנם, חשוף, שונה ממה שהרגילה אותנו אולי "הגולם" שכעת נחשף כ "פרפר".
שיר הנושא עצמו מציג אופטימיות ואינטימיות שמתערבבות, בעזרת הבוזוקי של ערן וייץ, בתחושה של חמיצות, של "לבדיות". נדמה שעבור גאון, בגלגולה הנוכחי, חשוב להציב סייגים, למתוח גבולות, ליצור הגדרות כאשר זמן כה רב חלף מאז האלבום האחרון. תחושת נחיצות לפעולות אלו מורגשת באלבום עד מאד.
השיר החותם את האלבום, "אל תיגע" הצליח, באופן אירוני, לגעת בי יותר מאשר חמישת השירים האחרים גם יחד. נדמה לי שהמלודיה בבסיסה, מעבר לכל עיבוד או עבודת אולפן, עושה כאן את עיקר העבודה. התחושה, מעבר לפיתוי להשוואה ל"למה לא בא לי?" העוקצני מאלבום הבכורה, היא שבשיר זה, יותר מבאחרים, מציגה גאון את התפתחותה כאומנית יוצרת בעלת איכויות נפרדות וייחודיות. סחתיין מגיע לוייץ על הבחירה לשלב קלרינט (יונתן הדס) בשיר ולהעצים את אלמנט האוויר, הנשימה שבשיר הרגיש והמצוין הזה.
ששה שירים בלבד באלבום החדש של גאון, שניים מהם משובחים, שניים טובים ומעניינים, כפי שציפיתי מגאון, ועל כן בהחלט אוכל לומר שכדאי להאזין ולעקוב אחר ההתפתחות של הזמרת המצויינת הזו, גם באלבום זה.