אחת עשרה שנה לאחר "הכבש הששה עשר" חוזר יוני רכטר למלאכה המתוקה של הלחנת שירי ילדים,והפעם לא במסגרת להקה ולא בכפוף לטקסטים של כותב אחד אלא יחד עם האב הגדול של המוסיקה הפופולרית הישראלית…
אחת עשרה שנה לאחר "הכבש הששה עשר" חוזר יוני רכטר למלאכה המתוקה של הלחנת שירי ילדים,והפעם לא במסגרת להקה ולא בכפוף לטקסטים של כותב אחד אלא יחד עם האב הגדול של המוסיקה הפופולרית הישראלית וטקסטים של כותבות כמו נורית זרחי,חיה שנהב,שלומית כהן אסיף,תרצה אתר, לאה נאור ואחד..יהונתן גפן..
האלבום הצמיח שירי ילדים נצחיים כמו "אדון שוקו" או "שבת בבוקר" ויהיה קשה לגשת אליהם במבט ביקורתי אך אנסה..
https://www.youtube.com/watch?v=EurO8dTkim0
"צריך לקום מהמיטה,
צריך לגמור ת'חביתה"
(הצריך הזה,מלים: יהונתן גפן)
כבר בשיר הפתיחה איינשטיין מבהיר, נקודת המבט באלבום תהיה ילדית ולא ילדותית (תאמינו לי, יש מילה כזו..) זאת אומרת, הילד המאזין יוכל לראות את עצמו ואת חבריו בדמויות הילדים בשירי התקליט. איינשטיין נהנה מכל רגע ושומעים אותו מפתח לרמת שיא את יכולת מילוי החללים שלו בין הפראזות וה"אוווף" שלו כל כך מלבב..
"בוקר טוב אדון שוקו,
מה נעשה?
אולי נלך לבקר חבר שלנו אדון שוקו אחר?"
(אדון שוקו,מלים:חיה שנהב)
בגיל חמישים פלוס, בוחר אריק איינשטיין בטקסט של מחברת "מיץ פטל" וזוכה בעזרתו האדיבה של יוני רכטר לטקסט צבעוני,שובב ואוטופי שיהפוך לשיר הילדים המצליח ביותר שלו בכל הקריירה. רכטר בוחר בעיבוד מקפיץ ואנרגטי, איינשטיין מבצע מושלם והשאר היסטריה.
"כמה שרציתי כלב,
אפילו כלב מסכן וקטן"
(כמה שרציתי כלב, מלים:יהונתן גפן)
הטקסט הקסום מהספר המעט נשכח "ספר שלם על חתול אחד" שאיירה ידידתי ג'ודי (אמא של) קראוז, מתאים כל כך לגישה של איינשטיין באלבום כלפי המאזינים המיועדים שלו- הילדים. מבחינה מוסיקלית רכטר מתקרב בשיר הזה מאד לסגנון העיבודים של "הכבש" מ1978 ואולי זוהי הסיבה שזהו השיר האהוב עלי באופן אישי באלבום.
"על ספסל אחד סל עם מרגרינה,
על ספסל אחד סל עם חומוס טחינה"
(גברת עם סלים,מלים:חיה שנהב)
מה אוכל להוסיף ולכתוב על להיט העל הזה שכבש את המדינה על כל מישלביה ושכבותיה ומעמדותיה? "גברת עם סלים" עם יוני רכטר כפי שלא נשמע עד אז ומאז עד היום, היה פשוט פצצת פופולריות וחלק נכבד מעותקי האלבום נמכר בעיקר בגללו וזה ודאי. פשוט הברקה (ביצוע) על גבי הברקה (עיבוד) על גבי הברקה (לחן) על גבי הברקה (טקסט) ולא, לא הייתה לי דרך קצרה יותר לכתוב זאת..
"והיא אף פעם לא האמינה
שמישהו פעם יאהב אותה"
(לולו,מלים:יהונתן גפן)
תמיד אחת מעוצמותיו של יהונתן גפן כמחבר הייתה זו של יצירת אמפתיה לנפגעי גורל- אם אישי ואם לאומי,אם טבעי,ואם מלאכותי. הנישה הזו יושבת בול על הכלבה העזובה והזנוחה לולו. השיר מעובד מעט אחרת,קאמרי יותר מהשאר,ואולי זוהי הסיבה שנחל פחות הצלחה בקרב הילדים.
"אפשר לקטוף פרחים כאלה שלא אסור,
ואפשר ללכת עד הגן ולראות שהוא סגור"
(שבת בבוקר,מלים:תרצה אתר)
מייד לאחר הציטוט הזה מופיע קטע הפסנתר המפורסם מתוך "גן סגור" כמחווה במקומה לאותו התקליט, המרכזי כל כך ברשימה זו עוד לפני שהמאמר עליו פורסם. "שבת בבוקר" היה עוד אחד מהלהיטים הענקיים שהצליחו מן האלבום והטקסט האוורירי והעליז של תרצה אתר הוא אחד משכיות החמדה של הטקסטים לילדים של המוסיקה הישראלית.
"יונתן ואני כבר לא שותפים
יונתן לקח לי את כל הקלפים"
(שותפים,מלים:שלומית כהן אסיף)
"רוצה להתפייס עם יונתן
ולא יודע איך"
(התפייסות,מלים:שלומית כהן אסיף)
צמד השירים השכונתי והרגיש הזה הוא למעשה שיר אחד שמחולק ל"לפני" ן"אחרי" הריב. תמיד נכמר לבי כששמעתי את אריק שר "ירדתי לחצר לחפש חבר אחר,רק בנות שיחקו בחצר" הכל כך מתאים לגילאי ה4-8 שהם לטעמי קהל היעד הקלאסי של האלבום.
"אמרתי רגע,סליחה,שלום,
ואת הפלחים שמתי במקום"
(קילפתי תפוז,מלים:נורית זרחי)
בצמרת הגבוהה של משוררי הילדים בארץ בכל הזמנים שמור מקום נכבד לנורית זרחי שבהמשך הסדרה ייכתב מאמר על אלבום שכולו משיריה. כאן,זרחי מספקת לרכטר טקסט חביב אך מסתורי, מסקרן אך לא מפחיד ובעיקר כתוב בכשרון יוצא דופן. "קילפתי תפוז" הוא אחד השירים הטובים באלבום וחבל שלא קיבל את המעמד הציבורי לו זכו שירים כמו "אדון שוקו","שבת בבוקר" ו"גברת עם סלים".
גם שירים פחות בולטים,בכל זאת יש גם כאלה כמו "המחבוא שלי" (גפן), "בואי אמא" (נאור) ו"בגן החיות" (אתר) נשמעים כחלק אורגני מהאלבום ומוסיפים בהחלט נופך משלהם על עולמו של הילד בפנים ומחוץ לבית.
"הייתי פעם ילד" הוא אלבום מופת בכל קנה מידה. הוא מציע טקסטים אינטיליגנטים לילדים שבדרך אגב פוגכים בול באוזן של המאזין ההורה,הוא מעניק להם לחנים איכותיים אך קליטים של יוני רכטר בשיאו ומוגש ע"י זמר ענק שכבר הוכיח הכל ובא להקליט מתנה לילד..עם מטאטא על כף הרגל בסימטה אלמונית.
דבר המומחים:
שקד: אני הכי אוהבת את "כמה שרציתי כלב" כי הוא מזכיר לי את שלווה הכלבה.
רתם: אני הכי אוהב את "גברת עם סלים" למה? לא אומר.
נטע: "טרקטור".