כתיבה שאוהבת יוצרים
  • אודות
  • צור קשר
  • Facebook
  • YouTube
TeneG | טנא ג'י
  • דף בית
  • ביקורת אלבומים
    • מאמרים באתר רעש לבן
    • מאמרים באתר תרבות.IL
    • מאמרים באתרים שונים
    • ארכיון 2016
    • ארכיון 2015
  • שירי משוררים
  • מוסיקה לילדים
  • סיקור הופעות
  • כתבי טנא ג'י
  • וידאו
  • הרצאות, ספרים, מופעים
  • דף בית
  • ביקורת אלבומים
    • מאמרים באתר רעש לבן
    • מאמרים באתר תרבות.IL
    • מאמרים באתרים שונים
    • ארכיון 2016
    • ארכיון 2015
  • שירי משוררים
  • מוסיקה לילדים
  • סיקור הופעות
  • כתבי טנא ג'י
  • וידאו
  • הרצאות, ספרים, מופעים
חדש באתר:
  • עשרת אלבומי העשור של טנא ג'י – כתיבה שאוהבת יוצרים (אפילוג)
  • דצמבר ג'י – על אלבומי החודש שחלף…
  • נובמבר בטנא ג'י – אלבומים חדשים וכמה מילים
  • אוקטובר ג'י – על אלבומי החודש לפי האלף-בית…
  • מורין נהדר – למה תעמוד רחוק
  • פרקי אבות : ישראל גוריון ואסף אמדורסקי – שרים הדודאים, סי היימן ואלעד שודלר – שירים מבית אבא.
  • שחר אריאל – שחר אריאל
  • עדי שחם – צבא של מכשפות.
  • יעל קופלנד – השארתי את האורות דולקים.
  • שרון טובה לוי – מקום.
אורסולה שוורץ – קודש חול ים.
ראשי ♥ ביקורת אלבומים ♥ אורסולה שוורץ – קודש חול ים.
גיא טנא יוני 20, 2017 6:18 pm

רשימה זו עוסקת בשירי המשוררים מתוך האלבום, ללא לגרוע ולו במעט משורותיהם חדורות הכשרון של חיים רחמני וטליק קורן אדיר, חברי ההרכב הותיק "אורסולה שוורץ" אליו התוודעתי לראשונה לפני מספר שנים בפרויקט "שירים משומשים" בו בוצעו בעברית שירי טום וייטס.

"בלא לגלות אותות של בהילות/ אני הולך/ איני מביט אחורנית" פותח השיר של אריה סיון (מתוך "גבולות החול" ), לכאורה במתינות, ביהירות אפילו. אולם משהו מוצלל, אפל ממתין בסיום השיר, במזבלת החיים שם מתאספים צמתי ההחמצות. העיבוד המתכתי, הקשה, השירה שנשמעת כמו מעבר להררי החושך, אוסף שברים של צליל, מעבירים היטב את האפלה המסתמנת של סיון, המשורר חתן פרס ישראל שנפטר החודש, איש חבורת "לקראת" המיתולוגית.

שנתיים לאחר הלחן והביצוע של "מורה", "אורסולה שוורץ" מוציאה לאור את השיר שחיכה שנים במגירה מתוך "ברזים ערופי שפתיים" המופתי של אבידן. ""האיש כבר מת. אולי בדיחה קצת לא מוצלחת/ היא להספיד אותו, ועוד בחרוזים". נשמע כמעט אבסורדי לשמוע את "אורסולה" מבצעת בוסה נובה, בוודאי כאשר מדובר בטקסט של אבידן שמתחיל באמבולנס טעון גוף גוסס ומסתיים בחצר מוצפת מי שופכין.

אולם הברזים ערופי השפתיים של אבידן אינם אשמים בפטאליות של החיים ואני מסכים לתחושה של האורסולות, וגם של המורות, לצורך העניין, כי בשירה של אבידן יש גם התייחסות ליופי בחיים, על כל צדדיהם, ומה אם לא בוסה נובה יכולה להיות ענוגה ואירונית גם יחד?

"סבסטיאן",שירה של וולך מתוך "דברים" מ 1966 על אחד מחללי ההפלות שביצעה הוא אחד מהשירים הכאובים ביותר שלה. "אורסולה", מההרכבים הקשורים ביותר לשירתה של וולך בדור האחרון, משלבים עצב , קצב, שינויים בשניהם ותחושה עזה של חוסר יציבות שמשתלבת עם שורות כמו : "בינתיים אני הוזה/ על האנשים והחיות הנדירות/ ועל מנהיג המוסטנגים שבקרבתו/ אפשר שוב סבסטיאן" שורות בהן הנטייה של וולך להשתמש בשמות אירופאיים אריסטוקרטים (קורנליה/ קסיוס/ לוטה/לולה וכו') משרתת אותה ביצירת ריחוק מן התינוק הישראלי שלא בא לארץ המיוזעת שהייתה, לתחושתה, כה קטנה ומגבילה עבורה.

"מבוקש מקום שקט עליו תונח הנפש" כותב אדמיאל קוסמן בשיר מעודן ורדוף גם יחד מתוך "סמרטוטים רכים" מ 1990. אנינות הטעם של האורסולות עשוי להיות אליטיסטי מדי לעיתים אבל הדרך בה הם בוחרים את הטקסטים ויודעים לפרש אותם בדרך שלמה ויצירתית מעורר הערכה רבה. העדינות של האובייקטים בשורות של קוסמן עדינים הם, חיים ופועמים. אל מולם הפראזות והעיבוד של רחמני וט.ק.א. משלימים את רוח הדברים, וממש ניתן לראות לנגד עינינו "ילדה-יונה" יוצאת מן התבה ומחפשת מנוח לרגלה במים שטרם כלו.

"אותו ניחוח אדוניס/ ודרמפון/לתוכו רוקנתי נשימה" כותבת משעול ב"לא". שיר האהוב עלי בדיסק, הן טקסטואלית והן מוסיקלית. שיר על החלטה, על האחזות בחוזק, האחזות נואשת אפילו, הכל על מנת לא לאבד שליטה, לא להתמסר אל הכאב בבחינת ההתמסרות אל משבר האושר והדוויי הרחלי. קצר וקולע העיבוד של האורסולות, כמו רגע ההעלמות של אותו בלון הליום שנשמט מידו של הילד הדומע.

"כאוהבים אשר חנכו ביתם בזיונים/ בכל פינה, פראות" כותב שמעון אדף אשר לשיריו הוקדש האלבום האחרון של רחמני ו"קטב מרירי" שלו. החיבור בין המשורר למלחין ניכר היטב כאן בהבנה ובחמלה שנדמה מסורה על ידי רחמני לטקסט הלוהט וקודח של המשורר השדרותי. הפרשנות של רחמני כמבצע וכמלחין כאחד ממס את הלב, אהבתי מאד.

כל הלחנים: חיים רחמני
הפקה מוסיקלית : ט.ק.א.
עיבודים ונגינה: רחמני וט.ק.א.

אורסולה שוורץ

אודות המחבר

גיא טנא להציג את כל הפוסטים של גיא טנא


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

תגיות
אביב גדג' אהוד בנאי אחרית הימים אילן וירצברג איפה הילד אלון בר אלון עדר אנסמבל הפיוט אסף אמדורסקי אסף תלמודי אריק איינשטיין אריק ברמן בן גולן בציר טוב ברי סחרוף. ג'ירפות גיא לוי דודו טסה דייויד ברוזה דניאלה ספקטור החצר האחורית הילה רוח התקווה 6 חווה אלברשטיין חנן בן ארי טוב שהעולם גדול יהוא ירון יהודית רביץ יולנטה יונה וולך יוני רכטר ילדי בית העץ יענקלה רוטבליט לונא אבו נסאר לונה אבו נסאר מאיה בלזיצמן מתן אפרת נרקיס עמיר לב פדרו גראס רונית שחר שולי רנד שי צברי תומר ישעיהו תערובת אסקוט
עקבו אחרינו
הספר "ילד, כבש,זנב ושירים"
אלבומי ילדים
שני תופינים לילדים (ולכלבים) – "הכלב החמישה עשר" ו "עודני ילד/ בית הבראה לצעצועים".
פברואר 5, 2018 גיא טנא

שני תופינים לילדים (ולכלבים) – "הכלב החמישה עשר" ו "עודני ילד/ בית הבראה לצעצועים".

תופינים לילדים – "הכלב החמישה עשר" ו "עודני ילד". רשימה מעט אחרת לפניכם הפעם במסגרת קטגוריית אלבומי הילדים של "טנא

קרא עוד ←
ילדי בית העץ 3 – הפרוייקט של רן ויאיא כהן אהרונוב.
דצמבר 29, 2017 גיא טנא

ילדי בית העץ 3 – הפרוייקט של רן ויאיא כהן אהרונוב.

אלבום שלישי בסדרה המצליחה של "ילדי בית העץ", פרוייקט שהחל באלבום אחד, התפתח לתאטרון, לטלוויזיה, לספריות וכעת גם לאלבום שלישי,

קרא עוד ←
"סלט גרוב" – אלבום ילדים חדש, עשר נקודות:
מאי 11, 2017 גיא טנא

"סלט גרוב" – אלבום ילדים חדש, עשר נקודות:

  הרכב הגרוב- רוק של בוגרי "מיוזיק" מהווה דוגמא לרוח היצירתית והפתוחה של המוסד שסגירתו השנה היא מכה גדולה לדור

קרא עוד ←
כותבים באתר
  • נטע עמית
  • ציפורה פישר
  • מור אופק
  • חן צח
  • שי פלד
  • אוהד שגב
  • תומר גילת

נבנה על ידי אשכול מדיה - הקמת אתרי אינטרנט

גלילה לראש העמוד