לֹא מִן הַנִּסְתָּרוֹת הוּא כִּי שִׁלּוּב שִׁירַת מְשׁוֹרְרִים עִם הַלְחָנָתָהּ עַל יְדֵי מלחיני מוּסִיקָה פּוֹפּוּלָרִית הִיא תּוֹפָעָה אֲרֻכַּת שְׁנֵים וּרְחָבַת יְרִיעָה במחוזותינו.
כּוֹתֵב שׁוּרוֹת אֵלּוּ הוּא אִישׁ שֶׁל מִלִּים, צְלִילִים וּצְבָעִים. פרנסתי עַל הָרִאשׁוֹנוֹת, לְאַהֲבָתִי מִצְטָרְפוֹת גַּם הָעוֹקְבִים אַךְ אֵינִי שָׁלֵם לולא הַמָּקוֹם שֶׁתּוֹפְסִים הַצְּבָעִים בְּהַכָּרָתִי וּבִתְפִיסַת עוֹלָמִי. בודלר קָרָא לְזֶה "מַקְבִּילוֹת" (בְּתִרְגּוּמוֹ שֶׁל דּוּרִי מנור ל Correspondances ) והסינסתזיה הָזוּ תִּתְבַּטֵּא בְּנִסָּיוֹן שֶׁלִּפְנֵיכֶם לָאתר תַּחֲנוֹת צֶבַע בהלחנת שִׁירָה בַּמּוּסִיקָה הַפּוֹפּוּלָרִית בְּיִשְׂרָאֵל.
וְלֹא הָיָה בֵּינֵינוּ אֶלָּא זוֹהֵר
עָנָו שֶׁל השכמה בִּרְחוֹב כַּפְרִי
ולבלובו שֶׁל גַּן בְּטֶרֶם פְּרִי
בַּלָּבָן תפרחתו יפת-הַתֹּאַר…..
נַתְחִיל בלָבָן. לָבָן עַל לָבָן כַּפִי שֶׁנֶּאֱמַר שֶׁמְּתָאֵר אֶת לובן הַשַּׁחַר בְּשִׁירָהּ שֶׁל לֵאֶה גולדברג, אֶת לובן פִּרְחֵי עֵץ הַתַּפּוּחַ שֶׁמִּתְפַּזְּרִים כְּחֻפָּה שֶׁל מָטָר צָחוֹר עַל ראשה שֶׁל הָאוֹהֶבֶת הַדּוֹבֶרֶת בְּאוֹתוֹ בֹּקֶר קָסוּם שֶׁמִּתֹּאַר במילותיהָ שֶׁל אבירת דְּמוּת הַיָּגוֹן שֶׁל הַשִּׁירָה הָעִבְרִית.
הַסּוֹנֶטָה הָזוּ מִתּוֹךְ "שִׁירִי אָהֲבָה מִסְפָּר עַתִּיק" הולחנה עַ"י דֶּנִי ליטני וּבֻצְּעָה לָרִאשׁוֹנָה עַל יְדֵי צִלָּה דָּגָן ב-1970 בעיבודו הַגְּרַנְדְּיוֹזִי ועתיר כְּלִי הנשיפה שֶׁל אלברט פיאמנטה. שֶׁמונה שְׁנֵים לְאַחַר מִכֶּן, בָּאַלְבּוֹם הַבְּכוֹרָה שֶׁלּוֹ "יַחַס חַם", מְבַצֵּעַ ליטני אֶת הַטֶּקְסְט בְּעַצְמוֹ בָּעִבּוּד רוקנרולי-פולקי שֶׁל הַכַּנָּר האמריקאי פרד פילד.
ב – 2012 בִּצְּעָה קרולינה (קָרַן אברץ) אֶת הַטֶּקְסְט בְּתוֹסֶפֶת סּוֹנֶטָה נוֹסֶפֶת מִתּוֹךְ מַחְזוֹר הַשִּׁירִים לְאוֹתוֹ לַחַן בַּפַּעַם הַשְּׁלִישִׁית. הָעִבּוּד שֶׁל אוֹרִי בראונר כְּנרוֹת, אִישׁ "בום פם", עָדִין, נָשִׁי, מְפֻתָּל וּבְלִי לְאַבֵּד מקצביותו הפופית מַשֶּׁהוּ שׁוֹאֵב אֶלֶמֶנְטִים שֶׁל מוּסִיקָה הודית.
עֲבוּרִי, אִם כִּי לַבִּצּוּעַ שֶׁל קרולינה מתלווה גָּוֶן אֲדַמְדַּם, כָּל שְׁלֹשֶׁת הַבִּצּוּעִים מְשַׁמְּרִים, אִם לֹא מְשַׁפְּרִים אֶת הָאֹופִי הַלָּבָן שֶׁל הַטֶּקְסְט. עוצמתה שֶׁל הַסּוֹנֶטָה הִיא בִּיצִירַת אימאז' שֶׁל אַהֲבָה צְעִירָה הַמַפְנָה גָּבַהּ אַל הַצִּיוִילִיזַצְיָה, אֶל הַכְּפָר הַנֵּעוֹר, אֶל הַחַלּוֹנוֹת הַמִּצְטַלְצְלִים עִם רוּחַ. הַתְּמוּנָה הַמָּעֳבֶרֶת לְקוֹרֵא הִיא תְּמוּנָה שֶׁל זֹהַר, שֶׁל אוֹר, שֶׁל פִּרְחֵי עָץ תָּפוּחַ הַנּוֹשְׁרִים לְבָנִים כִּבְרָכָה עַל רֹאשׁ כַּלָּה צְעִירָה.
בֵּין אִם הַלָּבָן שֶׁל דָּגָן ופיאמנטה, בֵּין אִם הַלָּבָן שֶׁל פילד וליטני וּבֵין אִם הַלָּבָן הָאֲדַמְדַּם שֶׁל בראונר כְּנרוֹת ואברץ, הַלָּבָן אֶצְלִי שָׁמוּר למילים של גולדברג והמלודיה שֶׁל ליטני כְּמוֹ מושחת עָלָיו הֲכָנָה לְעוֹד גְּוָנִים שֶׁל מָטָר צָחוֹר.
https://www.youtube.com/watch?v=Rip3_tQCE4A
שיערו גולח כְּשֶׁבָּא לַמַּחֲנֶה,
שיערה נִשְׁאַר אָרֹךְ וּבְלִי מַעֲנֶה
"אֵינֶנִּי שׁוֹמֵעַ אוֹתְךָ בָּרַעַשׁ הַגּוֹבֵר".
שיערך הָאָרֹךְ, נַעֲרָה, שְׂעָרְךָ הַקָּצָר.
מוּזָר וּמְעַנְיֵן לִרְאוֹת כֵּיצַד בַּמַּהֲלָךְ הַשְּׁנֵים שִׁירִים מְקַבְּלִים חַיִּים חדשים ושורדים . השיר שבוצע ע"י דואו שֶׁשָּׁר קלאסיקות כְּגוֹן "עֶרֶב שֶׁל שׁוֹשַׁנִים" וַאֲחֵרוֹת, הולחן עַ"י מוני אמריליו ובוצע בָּעֶרֶב שירי הַמְּשׁוֹרְרִים ב-1972.עבורי הוא צהוב מצהוב.
אמריליו יֵדַע לִהְיוֹת עָדִין מַסְפִּיק בְּעִבּוּד אָקוּסְטִי כְּדֵי לְהַדְגִּישׁ אֶת הַשִּׁלּוּב הווקאלי הַנִּפְלָא שֶׁל ישראל גוריון וּבְנִי אמדורסקי הַמְּהַדְּרִים וּמַקְפִּידִים עַל קוֹצוֹ שֶׁל יוֹד בְּכָל הַקָּשׁוּר לַהֲגִיַּת הַצְּלִילִים והעיצורים.
אַךְ מָה הִצְהִיב בַּמִּלִּים שֶׁל עַמִּיחַי? הֲרֵי מַחֲנֶה הַצָּבָא נָע בֵּין יָרֹק זַיִת לְבֵין אָפֹר צְרִיפִים, בֵּין הַצֶּבַע הֲלֹא מֻגְדָּר שֶׁל הָאֹהָלִים לְבֵין… וּבְכֵן הַצָּהֹב הַמִּדְבָּרִי. בְּשׁוּם מָקוֹם בַּגּוּף הַטֶּקְסְט לֹא מֻזְכָּר מדבר וְאֵין לִי שׁוּם עֵדוֹת לְכָךְ שֶׁכַּוָּנָתוֹ שֶׁל עַמִּיחַי הָיְתָה לִיצוּר אֲוִירָה מדברית אֶלָּא שֶׁהַטֶּקְסְט טָעוּן במצלול הַצּוֹבֵר כֹּוחַ בֵּין צִדִּי אַחַת למשנתה, בֵּין הצדי שֶׁל הֲמֻלָּה "קָצַר" לְזוֹ שֶׁל הֲמֻלָּה "קַיִץ", בֵּין זוֹ שֶׁטְּמוּנָה בָּ"עֵץ" לְזוֹ שֶׁל הַ"צְּעָדִים" וְכֵן הַלֵּאֶה. יִתָּכֵן שהעיצור הַזֶּה, שֶׁעוֹצֵר אֶת הַזְּרִימָה, שֶׁמְּקַצֵּר אֶת הַנְּשִׁימָה, הוּא הוּא זֶה שֶׁקִּשֵּׁר בְּנִשְׁמָתִי אֶת הַטֶּקְסְט שֶׁל עַמִּיחַי לַקַּיִץ צְהַבְהַב, קַיִץ שֶׁשֻּׁמָּר עַל כֹּוחוֹ המצמית גַּם כַּאֲשֶׁר הַגֶּשֶׁם יוֹרֵד וְהַשָּׁמַיִם נִפְתָּחִים.
רָאִיתִי צִפּוֹר רבת יֹפִי.
הַצִּפּוֹר רָאֲתָה אוֹתִי.
צִפּוֹר רַבַּת יֹפִי כָּזֹאת לֹא אַרְאֶה עוֹד
עַד יוֹם מוֹתִי.
יֵשׁ מַשֶּׁהוּ מְצַמְרֵר, סוריאליסטי עַד פנטאסטי בחוויה הַחוּץ-גופית שֶׁמְּשַׂרְטֵט עֲבוּרֵנוּ זַךְ בְּשִׁיר "צִפּוֹר שְׁנִיָּה" יַחַד עִם הַלַּחַן שֶׁל מישה סגל, הָעִבּוּד התזמורתי שֶׁל הַמְּנַצֵּחַ עוֹדֵד פנחסי שבוצע בָּעֶרֶב שירי הַמְּשׁוֹרְרִים ב-1972 וְכֵן הַשִּׁירָה המלאכית המופלאה שֶׁל סוזאן כוגן ופראן אבני. כתום זך ועז.
הַכָּתֹם בְּשִׁיר זֶה נוֹבֵעַ כַּמּוּבָן מסינכרון הַחוּשִׁים שֶׁמָּצוּי בביטוי "רֶטֶט שֶׁל שֶׁמֶשׁ",שמופיע בהמשך השיר. אִם תִּרְצוּ, בִּיטּוּי סינסתזי נוֹסָף בָּרְשִׁימָה שֶׁמְּבֻסֶּסֶת כֻּלָּהּ עַל שִׁלּוּב אבסטרקטי מַשֶּׁהוּ שֶׁל חוּשִׁים. הַשֶּׁמֶשׁ מַקְרִינָה משמשיותה הַכְּתֻמָּה גַּם עַל הַשָּׁלוֹם שֶׁבַּמִּלִּים וְגַם עַל הָאֶמֶשׁ בּוֹ הֵן נֶאֶמְרוּ. בְּנוֹסָף, כְּמוֹ הַכֶּתֶם ב"הקיץ גּוֹוֵעַ" שֶׁל ביאליק, מַשֶּׁהוּ מִן הַפְּאֵר שֶׁבַּצֶּבַע הֶהָדוּר הַזֶּה, שׁוּרָה עַל הַשִּׁיר כֻּלּוֹ שֶׁמִּתְאָר מִפְגָּשׁ חַד פַּעֲמִי, מַרְטִיט, אלוקי.
האלוקות הָזוּ שֶׁבְּשִׁירוֹ שֶׁל ביאליק מתקשרת לְצִבְעֵי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כְּדַרְכּוֹ שֶׁל זַךְ, נוֹגַעַת בֶּאֱנוֹשִׁיּוֹת, בַּיְּצִירָה. הַצִּפּוֹר רַבַּת הַיֹּפִי הָזוּ, בַּת הָעֵדֶן הָזוּ שֶׁמַּרְטִיטָה אֶת לֵב הַיּוֹצֵר, מַכְתִּימָה אוֹתוֹ בְּיֹפִי וּמַנִּיחָה אֶת הַמַּצָּע לְמִלִּים חֲדָשׁוֹת שֶׁלֹּא נֶאֶמְרוּ עַל יָדוֹ עֲדַיִן. הַלַּחַן שֶׁל מישה סגל וְהָעִבּוּד התזמורתי הֶעֱשִׁיר שֶׁל פנחסי נָשְׂאוּ אֶת הַטֶּקְסְט שֶׁל זַךְ לָרָמוֹת מפורשות שֶׁל מֵעֵין סובלימציה אָמָּנוּתִית, הַיְנוּ עִדּוּן וְהַעֲלָאָה שֶׁל הַטֶּקְסְט לְמִישׁוֹר גָּבוֹהַּ יוֹתֵר שֶׁל יְצִירָה וֶאֱמֶת אָמָּנוּתִית.
אֵצֶל חווה אלברשטיין שֶׁשָּׁרָה אֶת הַשִּׁיר בַּ"קּוֹלוֹת" שֶׁיֵּצֵא ב-1982, הַכָּתֹם חָזַר אַךְ נִדְמֶה שֶׁהַהֲדָדִיות הָזוּ בֵּין הַצִּפּוֹר לְבֵין הַיּוֹצֵר, קִבְּלָה בִּטּוּי מושלם בַּהֲדָדִיות שֶׁבֵּין שְׁתֵּי הסולניות שֶׁלֹּא תסולא בְּפָז וְאַף לֹא בַּכֶּתֶם.
שְׁתִיקַת הַיָּם.
אַתָּה תֵּלֵךְ וְלֹא תַּגִּיעַ.
לָעוֹלָם.
הַטֶּקְסְט התכול שֶׁל חַיִּים גּוּרִי שֶׁפֻּרְסַם בְּ"שׁוֹשַׁנַּת הָרוּחוֹת" (1960) שִׁיר שֶׁמְּגַלֵּם אֶת הַמַּאֲבָק בְּשִׁירָתוֹ בֵּין הָאֵינְסוֹפִי לְבֵין הַמֻּחְלָט, בֵּין הָאַהֲבָה לְבֵין הַמָּוֶת וּבֵין הַמַּעֲשֶׂה לְבֵין הַחֲלוֹם, מְתָאֵר מַסָּע אלתרמני שֶׁל מֵעֵין הלך שֶׁאֵינוֹ מַגְדִּיר הַצְלָחָה כהגעה לַיַּעַד. הַצּוֹלְלִים אֵינָם זְקוּקִים לַדָּגָה בְּרִשְׁתָּם וַאֲפִלּוּ הַמנוחה הַסּוֹפִית/ סוֹפָנִית מְרֻכֶּכֶת עַל יְדֵי מַצָּע שֶׁל עֵשֶׂב יָם.
ב-1980 מוֹצִיאָה יְהוּדִית רביץ הִצעירה אֶת אלבומה הַשֵּׁנִי "גָּלוּי וְנֵעָלֵם" בַּהֲפָקָתוֹ המוסיקלית שֶׁל טומי פרידמן וּמְבַצַּעַת אֶת הַטֶּקְסְט שֶׁל גּוּרִי בְּ מֵעֵין סינתוז שֶׁל מֵרְכִיבִים ברזילאיים שֶׁל בוסה עִם גֶ'ז נשפני שֶׁל דּוֹד קריבושי וירוסלב יעקובוביץ'. הפנדר שֶׁל אַבְנֵר קנר מוֹסִיף ארומה חֲלוֹמִית מימית שֶׁחִיּוּנִית לתכלכלות הָאֲמוּרָה.
תְּכֵלֶת בְּעֵינַי הִיא שִׁלּוּב הַכָּחֹל הֶעָמֹק עִם הַלָּבָן הַמַּקְצִיף שֶׁל הַיָּם. הַטֶּקְסְט שֶׁל גּוּרִי, הַלַּחַן שֶׁל רביץ וְהָעִבּוּד שֶׁל פרידמן כּוֹלְלִים בְּתוֹכָם אֵת שֵׁנִי הַמַּרְכִּיבִים בְּשִׁלּוּב זֶה. יֵשׁ כָּאן רֹךְ לְצַד עֹמֶק, רְגִישׁוּת אֱנוֹשִׁית מוּל קַבָּלַת הָאֵינְסוֹף וְהַקּוֹרֵא/ מַאֲזִין הוֹלֵךְ עִם הַדּוֹבֵר, מַעֲמִיק בְּמֵי הַיָּם עַם הַצּוֹלְלִים, שָׁב עִם הַסְּפִינוֹת צוֹפֶה פני קַו חוֹף הַגּוֹבֵל באדוות הַגַּלִּים הלבנבנה וככלל מְשַׁלֵּב אֶת הָאוֹר הַלָּבָן שֶׁל הַשָּׁנִים עַם הַכְּחַלְחַלּוֹת שֶׁל מַחְשָׁבוֹת הַיָּם.
כְּשֶׁבָּאֶתִּי לקחת אוֹתָהּ מֵהָעֲנָנִים
הָיְתָה ענודה כְּבָר
קוֹלוֹת הקוקו וְהַתִּנְשֶׁמֶת
להטה בְּאָזְנָהּ….
אִם הַשִּׁיר התכלכל שֶׁל גּוּרִי פָּנָה הַיַּמָּה, הֲרֵי הַשִּׁיר הוורוד הֵעז שֶׁל וולך פָּנָה השמיימה, אֶל הָעֲנָנִים, סימבוליים בַּאֲשֶׁר יִהְיוּ. בְּדוֹמֶה לְשִׁיר "תּוּתִים" גַּם כָּאן דְּמוּת נָשִׁית תְּלוּיָה עַל בְּלִימָה, עַל קֹור עכבישי ופתלתל וּדְמוּת זכרית הִיא זוֹ שֶׁמְּשַׂחֶקֶת בַּגּוֹרְמִים הַמִּשְׁתַּנִּים כְּאָמָּן אַכְזָרִי הַמְּרַתֵּק אֵלָיו אֵת תְּשׂוּמֶת לֵב הַקּוֹרֵא וְהַמְּשׁוֹרֶרֶת. כְּמוֹ הוורוד, מֵעֵין צֶבַע כִּלְאַיִם בֵּין הָאָדֹם הָעֵז וְהַלָּבָן הַטָּהוֹר, כָּךְ גַּם שָׂמוּ שֶׁל הָאָמָּן בַּשִּׁיר מַתְחִיל בִּצְלִיל כִּלְאַיִם בֵּין הַזַּיִן הָעִבְרִית לְבֵין הJ הָאַנְגְּלִית, כְּפִי שֶׁנָּהוּג בְּצָרְפָתִית, הַשָּׂפָה אֵלֶיהָ מרפררת וולך בַּשֵּׁם הדמות ז'וליאן.
ב-1982 יֵצֵא הָאַלְבּוֹם "בָּצִיר טוֹב" שֶׁהֻקְדַּשׁ כֻּלּוֹ לְשִׁירָתָהּ שֶׁל וולך. שמעון גלבץ, בן זוגה דאז שֶׁל וולך, הִלְחִין אֶת הַשִּׁיר וְיַחַד עִם שותפו לְאַלְבּוֹם אִילָן וירצברג, יָצֵר אֶת מָה שֶׁנִּבְחַר לִפְנֵי כִּשְׁנָתַיִם כְּאַלְבּוֹם שִׁירֵי הַמְּשׁוֹרְרִים הַטּוֹב בַּמּוּסִיקָה הַיִּשְׂרְאֵלִית. עִם הַהֶבְדֵּל הַנִּכָּר בֵּין קוֹלוֹ הַנָּמוּךְ וְהַגַּבְרִי שֶׁל גלבץ לְבֵין הַקּוֹל הַגָּבוֹהַּ וְהֶעָדִין שֶׁל וירצברג נִכְּרָה גַּם בַּלַּחַן וּבָעִבּוּד תְּחוּשָׁה שֶׁל דִּינָמִיקָה זוּגִית, זכרית/ נקבית. נִתֵּן רַק לְדַמְיֵן מָה הָיָה צָבְעוּ שֶׁל נְיָר הַצֶּלּוֹפָן הַמְּרַשְׁרֵשׁ וְהַצִּבְעוֹנִי שטווה ז'וליאן העכבישי סָבִיב מִי שֶׁבָּאָה לְהַצִּיל וְהָפְכָה קָרְבָּן. אֲנִי בּוֹחֵר בְּצֶבַע וָרֹד, עַז, מִתְגָּרֶה.
ב-1997 מְבַצְּעִים אֶת הַשִּׁיר עֵרָן צור ורונה קִינֵּן בְּמִסְגֶּרֶת אַלְבּוֹם מוֹפֵת נוֹסָף מִשִּׁירֶיהָ שֶׁל וולך, "אַתָּה חברה שֶׁלִּי". לֹא אכחד, מַשֶּׁהוּ מִן הוורוד אָבַד בָּעִבּוּד שֶׁל צור וְאֵלִי אברמוב זַ"ל, עַל אַף משחקיות וַעֲלִיצוּת שֶׁנּוֹסְפָה בְּעִבּוּד זֶה. הוורוד הָפַךְ מְלֻכְלָך מַשֶּׁהוּ, מחוספס.
לֹא יֵדַע אִישׁ מִי הִיא,
מֵאַיִן ולאין –
וַיְהִי אַךְ נִגְלְתָה –
וְתֻצַּת כָּל-עַיִן.
הַשִּׁיר הָעֲמָמִי הַמְּבַדֵּחַ שֶׁל ביאליק עַל דְּמוּת נָשִׁית, "פִּרְפְּרָה" חופשייה בַּכְּפָר הַשַּׁמְרָנִי, כָּזוֹ שֶׁמְּבִיאָה חַיִּים חֲדָשִׁים וְנוֹשֵׂא לִרְכִילוּת וְנֶעֱלֶמֶת מִן הָאֹפֶק כלעומת שֶׁבָּאָה, נִצְבַּע אֶצְלִי בַּצֶּבַע הַיָּרֹק הַבָּהִיר. הַשִּׁיר פֻּרְסַם לָרִאשׁוֹנָה בַּיַּרְחוֹן "השילוח"
ב-1909. בָּעֶרֶב שירי הַמְּשׁוֹרְרִים הַשֵּׁנִי שֶׁנֶּעֱרַךְ ב-1973, מָשָׁה וילנסקי, בֵּן 63, מעתיר עַל אלברשטיין הִצְעִירָה עִבּוּד עָשִׁיר וְצִבְעוֹנִי, מַמָּשׁ סִפּוּר אַגָּדָה מוּסִיקָלִי שֶׁעֲדַיִן רֶלֶוַונְטִי עִם הַמִּלְּעֵיל הביאליקאי וְעִם הגודש הַמִּלּוּלִי.
יֵשׁ מַשֶּׁהוּ אֲבִיבִי מאד הֵן בַּטֶּקְסְט הביאליקאי שֶׁמְּתָאֵר עֲיָרָה יְהוּדִית מִזְרָח אירופאית בַּעֲלַת יוֹם יוֹם משמים וְדָחוּק אֲשֶׁר לפתע מְקַבֶּלֶת לְתוֹכָהּ אִשָּׁה צְעִירָה "עַלִּיזָה וּפְזִיזָה/ וּמְאִירָה וְשִׂמְחָה" שֶׁמּוֹצִיאָה מִשִּׁוּוּי מִשקל אֶת העגמומיות הַקִּיּוּמִית שֶׁל השיממון הַמְּתֹאָר בְּסוֹפוֹ שֶׁל הַשִּׁיר.
אֶת הַחֻרְשָׁה הַיְּרֻקָּה שֶׁתַּחֲזֹר גַּם בַּתַּחֲנָה הַצִּבְעוֹנִית הַבָּאָה אָכֵן צֶבַע עֲבוּרִי הָאָבִיב שֶׁל ביאליק, שֶׁמִּצִּדּוֹ נִצְבַּע בָּהִיר עַל יְדֵי הַלַּחַן וְהָעִבּוּד שֶׁל מֹשֶׁה וילנסקי שֶׁכֻּלּוֹ מִשְׂחָקִים וּמִטְּעָמִים וְאִלּוּלֵי יָדַעְנוּ אַחֶרֶת הָיָה מַתְאִים כִּכְפָפָה לְיַד שֶׁמְּתוֹפֶפֶת לָהּ שִׁיר יְלָדִים עַלִּיז.
עוֹד חוֹזֵר הַנִּגּוּן שֶׁזָּנַחְתָּ לַשָּׁוְא
וְהַדֶּרֶךְ עודנה נפקחת לָאֹרֶךְ
וְעָנָן בשמיו וְאִילָן בגשמיו
מְצַפִּים עוֹד לך עוֹבֵר אוֹרֵחַ
מָה לֹא נִכְתָּב כְּבָר עַל הַשִּׁיר שֶׁפָּתַח אֶת סֵפֶר הַבְּכוֹרָה שֶׁל נָתַן אלתרמן "כּוֹכָבִים בַּחוּץ" בִּשְׁנַת 1938? אִם נִתְכַּוְנֵן למוסיקליות שָׁבוּ, וְהִיא מַשְׁמָעוּתִית עַד כְּדֵי כָּךְ שֶׁהוּא הָפַךְ למושא תְּשׁוּקָתָם וִיצִירָתָם שֶׁל אָמָּנִים וְיוֹצְרִים רַבִּים, נִדְמֶה שֶׁהוּא טומן בְּתוֹכוֹ מורכבויות רָבוֹת שֶׁמַּצִּיגוֹת בכללותן אֶת הַנִּגּוּן. אֵין מְדֻבָּר דַּוְקָא בַּנִּגּוּן הַמִּזְרָח אירופאי-יידישאי, אֶלָּא בניגונו שֶׁל ההלך, שֶׁל הַיּוֹצֵר, שֶׁל הָאָדָם שָׁכַל חַיָּיו חוֹלֵק עִם הָעוֹלָם אֵת פִּלְאִי הַבְּרִיאָה. הַבְּרִיאָה מִבְּחִינַת אלתרמן הִיא מַשֶּׁהוּ שֶׁיֵּשׁ לִסְגֹּד לוֹ, לִפֹּל בְּפָנָיו. הֲרֵי גַּם "לְמַרְאֶה נוֹשָׁן יֵשׁ רֶגַע שֶׁל הֻלֶּדֶת", אוּלָם בַּנִּגּוּד לְשִׁיר "יָרֵחַ" כָּאן סוֹגֵד הַדּוֹבֵר לִשְׁנֵי דְּבָרִים: לְחֻרְשָׁה יְרֻקָּה וּלְאִשָּׁה בִּצְחוֹקָהּ.
וּמַדּוּעַ יָרֹק כֵּהֶה הַפַּעַם וְלֹא בָּהִיר? רְאוּ אֶת הֵַּכהוֹּת, הַנִּכֶּרֶת בֶּעָנָן הַתָּפוּחַ וּבָאִילָן הַגָּשׁוּם ובהלך השחוח וּבְרוּחַ הֲקָמָה וּמִטִּיסָה נַדְנֵדוֹת לָרָקִיעַ… הַחֹרֶף האלתרמני מַכֶּה בָּאָדָם וּבַטֶּבַע. הַנִּגּוּן שׂוֹרֵד וּמַבְרִיק בְּיָרֹק כֵּהֶה וְעָמֹק.
כִּמְעַט רֶבַע מֵאָה לְאַחֵר הַבִּצּוּעַ הביישני וְהֶעָונג שֶׁל נירה גַּל בּוֹחֵר ברי סחרוף בְּחִירָה בִּלְתִּי שִׁגְרָתִית לִפְרוֹיֶקְט "עֲבוֹדָה עִבְרִית" וְהוֹפֵךְ אֶת הַשִּׁיר לָאֶחָד מהמנוני הַדּוֹר. בעיבודם שֶׁל חֲבֵרִים וברי סחרוף עָצְמוּ הַשִּׁיר הוֹפֵךְ לְקֶטַע רֹוק מַרְשִׁים. הַגִּיטָרָה הַחַשְׁמַלִּית הָאָפְיָנִית שֶׁל סחרוף ניצבת אֶל מוּל עֶדְנַת הַקּוֹלוֹת שֶׁל שֶׁרוֹן רוטר טֶרֶם תְּשׁוּבָתָהּ, אֶת התיפוף האגרסיבי שֶׁל עוֹדֵד פרח מוּל הַקְּלִידִים הָרְחָבִים שֶׁל רוֹנֵן שפירא, אֶת טִיסַת הַנַּדְנֵדוֹת אֶל מוּל הַצַּמֶּרֶת הָעֲדִינָה ועפעפיה הַגְּשׁוּמִים וכהי הַיָּרֹק.
אִם יַרְאוּנִי אֶבֶן וְאֹמַר אֶבֶן יֹאמְרוּ אֶבֶן.
אִם יַרְאוּנִי עֵץ וְאֹמַר עֵץ יֹאמְרוּ עֵץ.
אַךְ אִם יַרְאוּנִי דָּם וְאֹמַר דָּם יֹאמְרוּ צֶבַע.
אִ ם יַ רְ א וּ נִ י דָּ ם וְ אֹ מַ ר דָּ ם יֹ א מְ ר וּ צֶ בַ ע.
הָאָדֹם בפלטת הַצְּבָעִים השירית-מוסיקלית שֶׁלִּפְנֵיכֶם אֵינוֹ אָדֹם חִנָּנִי אוֹ רוֹמַנְטִי אוֹ עַרְטִילָאִי. מְדֻבָּר כָּאן בָּאָדֹם זוֹעֵק, בוטה, מְדַמֵּם. הַשִּׁיר שֶׁל אָמִיר גִּלְבֹּעַ שֶׁפֻּרְסַם ב-1963 בְּסֵפֶר "כְּחֻלִּים וַאֲדֻמִּים" מַצִּיג בְּצִמְצוּם אֹופִי מְשָׁלִי-תנ"כי וְחוֹשֵׂף עֶרְוָוה מוּסָרִית שֶׁל עם, שֶׁל אֱנוֹשׁוּת, שֶׁל שֶׁקֶר שֶׁלֹּא מִסְתַּיֵּים.
אֵין זוֹ רַק תַּבְנִית הַתְּנַאי וְהַתּוֹצָאָה שֶׁנִּתְקַלְתָּ בְּקִיר הַבֶּטוֹן שֶׁל הַצְּבִיעוּת הַמּוּסָרִית, אֶלָּא גַּם המצלול הַקַּר והמנוכר שֶׁל הַצְּלִיל ר' שֶׁחוֹזֵר פְּעָמִים רָבוֹת בְּאַרְבַּע הַשּׁוּרוֹת הַמְּכוֹנְנוֹת אֶת הַשִּׁיר.
ב-1989 מוֹצִיאָה לַהֲקַת הַמַּחְתֶּרֶת הַתֵּל אֲבִיבִית פוליאנה פרנק אֶת הַקָּסָטָה "חַיָּה וּמִתֵּה בָּאָרוֹן".כְפִי שֶׁתִּבְצַע אַתְּ שירתה שֶׁל אֶסְתֵּר ראב וְאֶת זוֹ שֶׁל אֶמִילִי דיקינסון בָּאַלְבּוֹם "אֵין לִבְחֹר" שָׁנָה לְאַחַר מִכֶּן, שֶׁרוֹן בָּן עֵזֶר, אליוט לְעָתִיד, מַלְחִינָה וּמְבַצַּעַת אֶת הַטֶּקְסְט שֶׁל גִּלְבֹּועַ בָּרוּחַ האינדי הַבְּרִיטִי הָאָפֵל שֶׁל אוֹתָהּ תְּקוּפָה.
מִגִּיטָרָה אָקוּסְטִית חֲשׂוּפָה שֶׁמַּתְחִילָה אוֹתוֹ עוֹבֵר הַשִּׁיר דָּרַך שֶׁמִּסְתַּיֶּמֶת בִּתְהוֹם אֲדֻמָּה כְּדָם. לֹא בַּפַּעַם הָאַחֲרוֹנָה מְשַׁלֶּבֶת בֵּן עָזַר אֶת האג'נדה המגדרית שֶׁלָּהּ עִם אג'נדה פּוֹלִיטִית סִדּוּרָהּ וְאַקְטִיבִית. הַטֶּקְסְט שֶׁל גִּלְבֹּעַ מתהדהד באווירת האינתיפאדה הָרִאשׁוֹנָה, שעימתה אֶת עַם יִשְׂרָאֵל עִם דִּילֶמוֹת מוּסָרִיּוֹת שֶׁהֵיטִיב לְהַדְחִיק עַד כֹּה. בֵּן עָזַר לֹא הִתְכַּוְּנָה לְהִתְעַלֵּם מֵהַדָּם וְלֹא הָיְתָה מוּכָנָה לְהַפְחִית מֵחֲשִׁיבוּת הָאֱמֶת. היושרה הָזוּ גּוֹרֶמֶת לִי לִבְחֹר באליוט לִהְיוֹת הָאָמָּנִית הַיְּחִידָה שֶׁתּוֹרֶמֶת שֵׁנִי צְבָעִים לַטָּס הַמֻּצָּג לָרַאֲוָה בְּשׁוּרוֹת אֵלּוּ.
"אַתֶּם וַאֲנַחְנוּ הָרֹטֶב עַל מעדני הַמְּעָרֵב
כְּדֵי שהביבי-הרינג בְּאַמְסְטֶרְדַם יִהְיֶה עִנֵּג יוֹתֵר
כְּדֵי שֶׁיִּתְרַחֲבוּ בְּחֶדְוָה נְחִירַי הַטּוֹעֵם אֶת הַיַּיִן הֶחָדָשׁ ביקבי בּוֹרְדוֹ…"
ב-2009 מְפַרְסֵם מֵאִיר ויזלטיר אֶת הַשִּׁיר "אַתֶּם וַאֲנַחְנוּ" בַּסֵּפֶר "מרודים וְסוֹנְטוֹת", אֶחָד הַטֶּקְסְטִים הַפּוֹלִיטִיִּים הַחַדִּים וְהַיְּשִׁירִים שהולחנו בַּשָּׁנִים הָאַחֲרוֹנוֹת. הַטֶּקְסְט אֵינוֹ מַתְאִים להלחנה בָּשַׁל אֹרֶךְ הַשּׁוּרוֹת וְהֶעְדֵּר חֲרִיזָה. אליוט אווה בֵּן עָזַר כּוֹלֶלֶת אֶת הַטֶּקְסְט בְּאַלְבּוֹם"5773", שֶׁיֵּצֵא ב-2013. בְּדִיּוּק כְּמוֹ ב"בעלטת", הִיא עוֹקֶפֶת אֶת מִלְכּוּד ההלחנה עַל יְדֵי הגדת הַטֶּקְסְט, הַקְרָאָתוֹ. הַשִּׁיר בָּלַט בָּאַלְבּוֹם מְשֻׁבָּח לכשעצמו וְהוּא לִתְחוּשָׁתִי מכווה כְּחַלְחַלָּה וְקָרָה שֶׁל תּוֹדָעָה כֵּנָה שֶׁהוֹפֶכֶת אֶת הָעוֹלָם הַגְּלוֹבָּלִי למפלץ צָמֵא דָּם. הַדָּם שֶׁלָּנוּ.
המאוול הַמַּרְשִׁים שֶׁל רביד כחלני בְּשִׁלּוּב הַצְּלִילִים הָאֲרֻכִּים מִן הלופר שֶׁל בֵּן עָזַר לוֹקְחִים אוֹתָנוּ לַכְּנִיסָה לְיָם גָּדוֹל, מַקִּיף כָּל. אוּלָם הַתְּהוֹמוֹת הַכְּחֻלּוֹת הַכֵּהוֹת וְהַקָּרוֹת מִשְׁתַּלְּטוֹת בַּמְּהִירוֹת וּבַדּוֹמִינַנְטִיּוֹת עַל הָעִבּוּד וְעַל הַבִּצּוּעַ שֶׁל אליוט. גַּם כָּאן, כְּמוֹ ב"בעלטת", הִיא לוֹקַחַת אֶת הַזְּמַן, לֹא מְמַהֶרֶת. יֵשׁ כָּאן אֲמִירָה מַשְׁמָעוּתִית שֶׁצָּרִיךְ לְהַעֲבִיר בְּפַס אֶחָד כְּחוֹל-הֶחָל בהרינג בְּאַמְסְטֶרְדַם דֶּרֶךְ הָעִצּוּב הָאִיטַלְקִי וסטייק הַסַּלְמוֹן הסקוטי וְכַלָּה בַּקְּבוּצוֹת הַכַּדּוּרֶגֶל הַבְּכִירוֹת בְּאֵירוֹפָּה.
הָאַחֲרִית הַקָּשָׁה, הבוטה, הַמְּאַיֶּימֶת שֶׁל הַטֶּקְסְט שֶׁל ויזלטיר לֹא מְבַטֶּלֶת בְּעֵינִי רוּחִי אֶת הַכְּחַלְחַלּוֹת שֶׁל הַשִּׁיר. הַשִּׁיר עוֹסֵק בניכור שֶׁמּוֹבִיל לְדָם, במניפולציות שֶׁמּוֹבִילוֹת לְאַלִּימוּת, בְּכֹוחַ אָטוֹם שֶׁמּוֹבִילִים לדיכוטומיית מָוֶת וְחַיִּים. הַכָּחֹל המטאלי מִתְבַּטֵּא בַּצְּלִיל הַכִּמְעַט סִינְתֵּטִי שמתעתע במאזין-קַר, שֶׁטְּוָח, כְּחוֹל כִּמְצוּלוֹת.
הַיּוֹם אֲנִי גִּבְעָה,
מָחָר אֲנִי יָם.
כָּל יוֹם אֲנִי תּוֹעֶה
כִּבְאֵר שֶׁל מָרִים,
כָּל יוֹם אֲנִי בּוּעָה
אוֹבֶדֶת בנקיקים.
ב-1965 מוֹצִיאָה דַּלְיָה רביקוביץ' אֶת סִפְרָה הַשֵּׁנִי "חֹרֶף קָשֶׁה" וְכוֹלֶלֶת בֵּין שִׁירָיו אֶת הַשִּׁיר "כִּישּׁוּפִים", שִׁיר שֶׁמַּקְבִּיל, וְלֹא בִּכְדִי, לִתְחִילַּת דַּרְכָּהּ שֶׁל מְשׁוֹרֶרֶת אַחֶרֶת שֶׁעוֹשֶׂה אֶת צְעָדֶיהָ הָרִאשׁוֹנִים, יוֹנֶה וולך.
הָאִשָּׁה הַמֻּצֶּגֶת בְּשִׁיר נדמית נוֹדֶדֶת וְחוֹקֶרֶת, קַשּׁוּבָה וּמֻופְנֶמֶת. כְּלוֹמַר הַתְּנוּעָה שֶׁלָּהּ דּוֹ-כִּיוָנִית, הַמַּהוּת שֶׁלָּהּ מְמֻקֶּמֶת בֵּין צְלִילָה כְּחֻלָּה לתשוקות נקיקיות, אֲדֻמּוֹת בּוֹהֲקוֹת. אָמְנָם בְּצַד הַסּוּסִים הַסְּגֻלִים יֵשׁ גַּם סוּסִים יְרֻקִּים וַאֲדֻמִּים, אוּלָם מִבְּחִינָתִי הַסָּגֹל טוֹמֵן בְּחֻבּוֹ מִסְתּוֹרִיּוֹת, נָשִׁיּוֹת, אֲחֵרוֹּת.
הבסיסטית מָלְכָה שפיגל, חֲבֵרַת הַהֶרְכֵּב הַמִּיתוֹלוֹגִי מינימל קוֹמְפַּקְט בּוֹ הָיוּ חֲבֵרִים גַּם ברי סחרוף וְרָמִי פורטיס, הוֹצִיאָה אֶת אַלְבּוֹם הַבְּכוֹרָה שֶׁלָּהּ "רֹאשׁ בָּלְטָה" ב-1993. בַּצַּד הִלְחַנְתָּ שִׁיר שֶׁל אנטון שֶׁמָּאַס הֻקְדַּשׁ מָקוֹם לשורותיה הַמְּכֻשָּׁפוֹת שֶׁל רביקוביץ'.
אָמְנָם בָּאַלְבּוֹם שֶׁל שפיגל, יֵשׁ יוֹתֵר מִגִּרְסָה אַחַת לַשִּׁיר שֶׁהִלְחִינָה עִם בֵּן זִוְּגָה קולין ניומן, אוּלָם הַגִּרְסָה הָרִשְׁמִית, הַכּוֹלֶלֶת כְּלֵי הַקָּשָׁה, מַזְמִינָה אֶת הַמַּאֲזִין לִמְצִיאוּת-הֲזָיָה מֻגְדֶּרֶת היטב כאשר שפיגל שָׁרָה עַל הַבְּאֵר שֶׁל מָרִים, כִּמְעַט נִתֵּן לָחוּשׁ אֶת הפלאיות הַמִּקְרָאִית שֶׁל אוֹתָהּ בְּאֵר שֶׁנָּעָה ונדה עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִדְבָּר, שֶׁתַּפְקִידָהּ האלוהי הָיָה להרוות אֶת צִמְאוֹנָם. כַּאֲשֶׁר הִיא שָׁרָה עַל הַסּוּסִים, אֲנִי מְדַמְייֵן אֶת הַסּוּסִים הפסיכדלים שֶׁל הַצּוֹלֶלֶת הַצְּהֻבָּה מליברפול וְאֶת סוסוני מַיִם הַסְּגַלְגַּלִּים מִסֶּרֶט שֶׁל הבי. בִּי. סי, מודע לאנגלופיליותי כִּי רָבָה הִיא.
הַלְהָבָה אוֹמֶרֶת לַבְּרוֹשׁ
כַּאֲשֶׁר אֲנִי רוֹאֶה
כַּמָּה אַתָּה שַׁאֲנָן
כַּמָּה עוֹטֶה גָּאוֹן
מַשֶּׁהוּ בַּתֻּכִּי מִשְׁתּוֹלֵל
אֵיךְ אֶפְשָׁר לַעֲבֹר אֶת הַחַיִּים
הַנּוֹרָאִים הָאֵלֶּה
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל טֵרוּף
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל רוּחָנִיּוּת
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל דִּמְיוֹן
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל חֵרוּת
בְּגַאֲוָה עַתִּיקָה וְקוֹדֶרֶת.
ב-1984, שְׁנַת פְּטִירָתָהּ, יֵצֵא קֹבֶץ מִשִּׁירִי זלדה בַּשֵּׁם "שֶׁנִּבְדְּלוּ מִכָּל מֶרְחָק". בַּגּוּף הַקֹּובֶץ נִכְלָל הַשִּׁיר "שֵׁנִי יְסוֹדוֹת", שציוריותו וְהַדִּיאָלוֹג/ אַנְטִי-דִּיאָלוֹג שֶׁמְּתֹאָרִים בּוֹ וְכֵן הַתַּבְלִין הביוגרפי הַקָּשׁוּר להיכרותה הַקְּצָרָה אַךְ הַסּוֹעֶרֶת עִם יוֹנָה וולך, הָפְכוּ אוֹתוֹ לָאֶחָד מִן הַשִּׁירִים הָאֲהוּבִים עַל מוֹרֵי הַסְּפָרוֹת בַּתִּיכוֹנִי יִשְׂרָאֵל.
הָעִימּוּת בֵּין הַלְהָבָה הַכְּתֻמָּה וּבֵין הַבְּרוֹשׁ הַחֹם-יָרֹק הוּא הִתְנַגְּשׁוּת בֵּין שְׁתֵּי הַשְׁקָפוֹת חַיִּים, בֵּין שְׁתֵּי דַּרְכִּי עוֹלָם וּלְהֵפֶךְ: זלדה מוֹצֵאת עָצְמָה, כָּךְ נִדְמֶה, בַּמָּקוֹם שֶׁמֵּחַייָּב הַסְבֵּר, מָקוֹם לֹא נוֹחַ מעיקרו. יַתְרֶה מִכָּךְ, בָּרוּר לְכָל שֶׁשּׁוּם הַסְבֵּר לֹא יִתְקַבֵּל, שֶׁשּׁוּם הֲבָנָה לֹא תִּבְקַע וְתִתְיצֵּב כְּדֵי לְשַׁכֵּךְ אֶת צְרִיבַת הַלֶּהָבָה שֶׁתְּלוּיָה באלימותה כְּדֵי לְהִתְקַיֵּים.
לִפְנֵי כַּמָּה חֳדָשִׁים הוֹצִיאוּ בְּנֵי הַזּוּג מַאיָה בלזיצמן וּמַתָּן אֶפְרָת, צ'לנית ופרקשניסט, אֶת אלבומם שֶׁנִּקְרָא עַל שֵׁם שִׁיר הַנּוֹשֵׂא שֶׁל הָאַלְבּוֹם: "שֵׁנִי יְסוֹדוֹת". אָז מִיהִי הַלְהָבָה בְּצֶמֶד זֶה? הַאִם כְּלִי הַמֵּיתָר אוֹ כְּלֵי הַהַקָּשָׁה? הַאִם בלזיצמן הִיא הַלְהָבָה הַנָּשִׁית וְאֶפְרָת הוּא הַבְּרוֹשׁ הַגַּבְרִי? הַאִם אַבְחָנוֹת דיכוטומיות מֵעֵין אֵלּוּ מִתְייַשְּׁבוֹת עִם שורותיה שֶׁל זלדה?
קְרִיאוֹת רָבוֹת בַּטֶּקְסְט יוּכְלוּ לִטְעֹון כָּךְ אוֹ אַחֶרֶת. בפלטת הַצְּבָעִים שֶׁלִּי, בְּכָל אֹפֶן, זלדה הִיא הַבְּרוֹשׁ-שורשית, עֲמֻקָּה, כְּבוּלָה, אדירת כֹּחַ ומצניעת לַכַּת. הַשִּׁירָה שֶׁל בלזיצמן יצרית וּמוֹתַחַת אֶת הַיְּרִיעָה שֶׁבֵּין הַלְהָבָה וּבֵין בְּרוֹשׁ חוּם אֶחָד, שֶׁרָמְזוּ לוֹ עַל גַּבִּי תְּפִילִּין וְהוּא שָׁתַק, כִּי יֵדַע שֶׁהַשַּׁלְהֶבֶת פָּשׁוּט לֹא תָּבִין.
עִיר עֲצוּבָה, עֲצוּבָה, עֲנִיָּה
בַּבֹּקֶר אוֹמְרִים שעוניה חָמֵשׁ
לֹא כֻּלָּם בְּאוֹתָהּ הַשְּׁנִיָּה.
בָּעֶרֶב זוֹחֵל בָּהּ קָהָל מִלַּחַשׁ
לַדָּבָר וְלַסֵּפֶר בעוניה
בַּלַּיְלָה שׁוֹכְבִים בְּמִטּוֹת לְבָנוֹת
אִישׁ וְאִשָּׁה וְרוּחַ קַר
בַּלַּיְלָה שׁוֹכְבִים בַּמִּטּוֹת
אִישׁ וְאִשָּׁה, אִישׁ וְאִשָּׁה
אִשָּׁה וְזֵר.
קֶשֶׁת הַצְּבָעִים מַאֲפִירָה עִם הַטֶּקְסְט הֶחָורְפִּי הַזֶּה שֶׁל תִּרְצָה אֲתָר. מְשׁוֹרֶרֶת שֶׁיָּדְעָה, כְּאִלּוּ בְּלִי משים, כֵּיצַד לִבְנוֹת אֶת הַגֶּשֶׁר בֵּין שִׁירָה וּבֵין פִּזְמוֹן. מְשׁוֹרֶרֶת שֶׁצָּלוּ הָרָחָב, הַמַּפְחִיד לְעִתִּים, שֶׁל אָבִיהָ הַמְּשׁוֹרֵר הַגָּדוֹל, רִחֵף מֵעַל פּוֹעֲלָהּ וּכְתִיבָתָהּ, מֵעַל חַיֶּיהָ וּמוֹתָהּ.
לְלֹא אִזְכּוּר מפורש לָרְפוּאָה שֶׁל הַצֶּבַע הָאָפֹר, מְצַיֶּרֶת כָּאן אֲתָר עִיר מנוכרת וְקָרָה, נפחדת וְנִסְחַפְתָּ. עִיר שֶׁמַּדְלִיקָה ריבוא עֵינַיִים בָּאַחַת כְּמִפְלֶצֶת מִיתוֹלוֹגִית שֶׁאֵין לְהִימָּלֵט מִמֶּנָּה. כְּמוֹ העין אֵצֶל פיצ'ג'רלד, אורוול וּבַקָּט.
אֶת הָעִיר הָעֲנִיָּיה והמפוחדת הָזוּ לוֹקֵחַ עִמּוֹ מָתַי כַּסְפִּי לאלבומו הַשֵּׁנִי הַמְּהֻלָּל, זֶה שֶׁנִּקְרָא לָרֹב "הַפַּעֲמוֹן", ב-1976. עִם גִּיטָרָה אָקוּסְטִית חוֹרֶקֶת, כַּסְפִּי שׁוֹמֵר עַל הַמֶּתַח הַגָּלוּם בְּטֶקְסְט עַצְמוֹ, כָּזֶה שֶׁמָּצוּי בֵּין האיפוק, הַהִדּוּק והניכור בַּכְּתִיבָה שֶׁל הַמְּשׁוֹרֶרֶת הָעֲצוּבָה וּבֵין תְּהוֹמוֹת הָרֶגֶשׁ וְהָעֶצֶב שֶׁנִּדְחָקוֹת אָחוֹרָה בְּאֵלֶם אֶל מוּל עָצְמַת הָרְחוֹבוֹת וְהַבִּנְיָינִים. מָה שֶׁאָהַב אָבִיהָ בְּעִיר, בברזליה ובשדרותיה, הָפַךְ מִבְּחִינַת הַבַּת לָעִיר טוֹרֶפֶת, גוהרת, מַאֲפִירָה, מְשַׁתֶּקֶת.
בְּלֵילוֹת הַסְּתָיו
נוֹפֵל בְּעָרִים עָלֶה לֹא-נַרְאֶה
וְשׁוֹכֵב דּוֹמֵם לְאֶרֶץ.
ב 1923 מוֹצִיא הַמְּשׁוֹרֵר דָּוִד פוגל אֶת הַסֵּפֶר הַיָּחִיד שֶׁזָּכָה לִרְאוֹת בְּמוֹ עֵינָיו בִּימוֹת חַיָּיו, "לִפְנֵי הַשַּׁעַר הָאָפֵל". עִקָּרוֹן הסינסתזיה שֶׁפָּתַח רְשִׁימָה זוֹ חוֹזֵר בעצימות יַתְרֶה בְּשִׁירוֹ זֶה שֶׁל הַמְּשׁוֹרֵר, שֶׁשִּׁמֵּשׁ לַנְתֶּן זַךְ הַצָּעִיר מוֹדֶל לְשִׁירָה שׁוֹנָה בַּתַּכְלִית מִזּוֹ שֶׁל אלתרמן הַכֹּל-יָכוֹל, חָבִיב הַמִּשְׁטָר, הַנֶּעֱרָץ עַל יְדֵי הָאָקָדֶמְיָה וְהַצִּבּוּר גַּם יַחַד.
הַשִּׁיר, שֶׁיִּקָּרֵא בַּחֲלוֹף הַשָּׁנִים עַל שֵׁם שְׁתֵּי מִילּוֹתָיו הַפּוֹתְחוֹת, "בְּלֵילוֹת הַסְּתָיו", מְתָאֵר לַיְלָה שָׁחֹר אַךְ בִּלְתִּי מְאַיֵּים, לַיְלָה שֶׁבּוֹ הַנְּפִילָה עֲדִינָה כָּשַׁל עָלֶה וְאַף זֹאת אֵינָהּ נִרְאֵיתָ. זַהוּ לַיְלָה שֶׁבּוֹ הַדָּג קוֹפֵץ מִן הַמַּיִם וְרַק הֵד לַח מאשרר אֶת עֶצֶם הַפְּעֻלָּה הַנּוֹעֶזֶת הָזוּ. זַהוּ לַיְלָה שָׁבוּ אֲפִלּוּ הַמֶּרְחָק שֶׁחֹר וּבַלֵּב המטאפורה נזרעות לַהֵן דהרות סוּסִים בִּלְתִּי נִרְאִים וּנְמֵסִים.
ההלך האלתרמני, טֶרֶם הֱיוֹתוֹ כָּזֶה, נִמְצָא כְּבָר בְּשִׁירָתוֹ שֶׁל פוגל. בְּעוֹד שֶׁבַּ"כּוֹכָבִים בַּחוּץ" ההלך סוֹגֵד אַפַּיִם לִבְרִיאָה, אֵצֶל הַמְּשׁוֹרֵר הַדִּחוּי מַשֶּׁהוּ קוֹרֶה לְהַלֵּךְ: הוּא שׁוֹמֵעַ אַךְ הוּא רוֹעֵד וְעָיֵיף, וַחֲוָויָתוֹ סוּבְּיֶיקְטִיבִית וּבִלְתִּי מֻפְרֶזֶת בעליל.
1977 מְבִיאָה עִמָּהּ לַמּוּזִיקָה הַיִּשְׂרְאֵלִית אַתְּ לַהֲקַת שַׂשְׂתְּ עִם שֵׁם טוֹב לֵוִי יַחַד עִם יְהוּדִית רביץ הִצְעִירָה. שָׂם טוֹב לֵוִי, נִבְחַר לָשִׁיר אֶת קוֹלוֹ שֶׁל הַדּוֹבֵר בְּשִׁיר, קוֹל שֶׁל מִי שֶׁמְּסַפֵּר, מְתָאֵר וְיָכוֹל לְזַהוֹת אֶת הַנֶּחְבָּא אַל הַכֵּלִים בַּחַסּוֹת הַחֲשֵׁכָה: אֶת הֶעָלֶה הַנּוֹשֵׁר, אֶת הַדָּג הַחוֹזֵר אֶל הַמַּיִם, אֶת קוֹל דָּהַרְתָּ הַסּוּסִים.
לסיכום : הַמֶּרְחָק הַשָּׁחֹר, הָאָפֵל, אֵינוֹ מַחְרִיד אוֹ מַפְחִיד, לֹא אֵצֶל פוגל וְלֹא אֵצֶל שֵׁם טוֹב לֵוִי. אָמְנָם בָּעִבּוּד שֶׁל "שֵׁשֶׁת" יֵשׁ גַּרְעִין דרמטי מַסְוִים, עִם זֹאת אֵצֶל הַלַּהֲקָה הָיָה טָמוּן אוֹצָר בָּלוּם אֶחָד שִׂכֵּל לְהַסִּיג אָחוֹר וּלְמַתָּן כָּל דרמטיות עודפת: הֶחָלִיל שֶׁל לֵוִי. צְלִילֵי הֶחָלִיל שׁוֹאֲפִים מֵעָלֶה, הַלֵּאֶה, אֶל מְרַחֵק שֶׁחֹר שֶׁהַמְּרַחֵק בֵּינוֹ לְבֵין הַמָּטָר הַצָּחוֹר הָבֵא קָרוֹב מִכְּפִי שֶׁנּוּכַל לָחְשוב.