כתיבה שאוהבת יוצרים
  • אודות
  • צור קשר
  • Facebook
  • YouTube
TeneG | טנא ג'י
  • דף בית
  • ביקורת אלבומים »
    • מאמרים באתר רעש לבן
    • מאמרים באתר תרבות.IL
    • מאמרים באתרים שונים
    • ארכיון 2016
    • ארכיון 2015
  • שירי משוררים
  • מוסיקה לילדים
  • סיקור הופעות
  • כתבי טנא ג'י
  • וידאו
  • הרצאות, ספרים, מופעים
  • דף בית
  • ביקורת אלבומים
    • מאמרים באתר רעש לבן
    • מאמרים באתר תרבות.IL
    • מאמרים באתרים שונים
    • ארכיון 2016
    • ארכיון 2015
  • שירי משוררים
  • מוסיקה לילדים
  • סיקור הופעות
  • כתבי טנא ג'י
  • וידאו
  • הרצאות, ספרים, מופעים
חדש באתר:
  • עשרת אלבומי העשור של טנא ג'י – כתיבה שאוהבת יוצרים (אפילוג)
  • דצמבר ג'י – על אלבומי החודש שחלף…
  • נובמבר בטנא ג'י – אלבומים חדשים וכמה מילים
  • אוקטובר ג'י – על אלבומי החודש לפי האלף-בית…
  • מורין נהדר – למה תעמוד רחוק
  • פרקי אבות : ישראל גוריון ואסף אמדורסקי – שרים הדודאים, סי היימן ואלעד שודלר – שירים מבית אבא.
  • שחר אריאל – שחר אריאל
  • עדי שחם – צבא של מכשפות.
  • יעל קופלנד – השארתי את האורות דולקים.
  • שרון טובה לוי – מקום.
דניאל רביצקי – העלמה הגיחה מן המים.
ראשי ♥ ביקורת אלבומים ♥ דניאל רביצקי – העלמה הגיחה מן המים.
גיא טנא יוני 3, 2017 5:09 pm

לאחר שבאלבום הקודם שרה רביצקי טקסטים של משוררים קאנונים כמו זלדה, יונה וולך, חנוך לוין, נתן אלתרמן, תרצה אתר, דוד פוגל (בביצוע נפלא ללחן של עמיר לויד ל"פגישה לאין קץ" ) ושיתפה פעולה עם שורה מרשימה של מוסיקאים כמו אסף אמדורסקי, אורי מרק, רועי ירקוני ("נקמת הטרקטור", "פאניק אנסמבל") ,אסף שתיל, שלומי שבן וצח דרורי, דניאל רביצקי יוצאת באלבומה השני לדרך חדשה ועצמאית יותר.

כמו הנערה-האם האדמונית של אורי צבי גרינברג מהנחל בכתונתה הלבנה ושפעת שערה הכתום כלהבה, יוצאת רביצקי עם אלבום שכמעט כולו מלא בטקסטים פרי-עטה ויחד עם עיבודים והפקה מוסיקלית של שלום גד, בציוות מוזר ומקסים כאחד (Quaint האנגלי תפור על הצימוד הזה…), מוציאה תחת ידה אלבום שמזכיר לאחר ארבע שנים כמה כשרון ועזות רוח ניתן למצוא ביוצרת הזו.

"אוריגמי" (רביצקי/ ניר שלמה) מציב את הקושי הרב של רביצקי כפרסונה מופיעה: כולם צופים בה, כולם נוטרים לה, וכאשר אפילו השמש עלובה, אף פעם לא יהיה לה קל. המלחין ניר שלמה יודע דבר מה על ייסורים פנימיים כפי שהוכיח באלבומו המשובח "לב" ושלום גד בגיטרות מנסר עם רביצקי אוריגמי של תחושות קשות ומייסרות, ככה, בשביל הסיפתח.. "היום האחרון בחיי" (רביצקי/סיון שביט) שמספר על חזון/סיוט בו "עשרים גברים בבגדים שחורים מקיפים לי את האוטו" מגלה עוד טפח באישיות המורכבת של רביצקי, לצד התזכורת ללחנים המרחפים של סיון שביט שחסרה למוסיקה המקומית עד מאד.

"לפעום כמו לב" (רביצקי/ עמית ארז) מפורטלנד הרחוקה מלחין בעדנה ארז אחד משירי האהבה המורכבים , הלפעמים סתומים של רביצקי. "אתה גורם לאבן שלי לפעום כמו הלב" שרה רביצקי ונדמה שהיא חשה גלות גם בנימיה הדקים והנסתרים ביותר, כמו שחש ארז בפורטלנד, או מלחינים אחרים באלבום בברלין, פאריז, או אפילו בתל אביב.

"איש רע" (רביצקי/ דן בילו) כמעט שנות דור לאחר "איש רע" של אפרת בן צור הצעירה , איש "סימפטי" אבל מכאיב, האיש הרע של רביצקי הוא חושף, מחפיץ, אלים, נוטש. אולם, מייד לאחר מכן, ב"אנא ממך" (רביצקי/ שלום גד) מתחיל חלק ב' של היחסים הטרופים הללו, כאשר הרצון לראות ו"לזכות" במבט אחרון בגב הגברי העוזב, מגלה פן קורבני, מלא כאב, כזה שרוצה את הטיפות האחרונות של המאהב הנוטש והמשפיל. נושא זה מתבטא גם ב"אין לי ברירה" ללחן של צביקה לורבר, הטוב מבין שלושת השירים והמגובש בהם.

"כיעור" (רביצקי/ קרני פוסטל) פוסטל, שהלחינה לרביצקי באלבום הקודם את "אתה שותק אלי" של זלדה ואת "עייפים אנחנו" של דוד פוגל דומיננטית מאד באחד מהשירים המרשימים ביותר באלבום. רביצקי כותבת מינימליסטי, חושפת דימוי עצמי נמוך ופגיע ומזמינה אותנו להתארח בתוכו. הלחן של  פוסטל, הצ'לו של הילה אפשטיין, הפסנתר של אסף שתיל ובעיקר העיבוד הנפלא של שלום גד, תורמים לאחת מפסגות האלבום בפולס של רגש ישר לוריד.

"כשהוא יבוא" (רביצקי/ רועי דהן) מהווה סוג של המשך/הומאז' ל"שמתי לי פודרה" מתוך "אמא אווזה" האמריקאי המיתולוגי: "כשהוא יבוא/ אתקשט לכבודו", "אתקשט בשמלת פסים" וגו' אולם למרות הפתיחה הילדית משהו האחרית קשה וחסרת תכלית: "יופיי יהיה שייך לנמלים/ ואני אהיה קבורה בין הסלעים" שרה רביצקי ועבורי זהו בהחלט רגע קשה בהאזנה, במיוחד לאור האשלייה המרוממת משהו שמפתח גד בהפקה שנבנית מעלה מעלה רק כדי להנחית, באלגנטיות מרגיזה, את שביבי האופטימיות שנאספו במשורה.

ב"חיות הים" (רביצקי/ אפרת בן צור) בן צור שהלחינה לרביצקי באלבום הקודם את "בלילות אני בוכה מגעגועים" של חנוך לוין ואת "ושום סלע" של תרצה אתר, מתחברת דווקא לוולכיות שבטקסט, לאנשים האפויים למחצה, לחיות הים. רביצקי ממתינה למשהו, משהו שספק אם יגיע, משהו משיחי. בן צור, כה וולכית וכה מרחפת, מתחברת היטב לטקסט של רביצקי ויחד עם החליל של סלעית להב, שוב נושלה שיש כאן משהו רך, אולי אפילו אופטימי אך השורה האחרונה, "לא באמת בני אדם" סוטרת על לחיינו שוב בחסות העונג האקוסטי, הסוריאליסטי הזה, בהבעה נוקבת של אכזבה מרה.

עולה אליו לרגל (רביצקי/רביצקי) ממשיך את החלק הוולכי כאשר את הראש הכרות העטוף בצלופן מחליף גוף בבגדי נזירה בעטיפת מתנה מוגש על מגש של כסף. שלא כמו אצל וולך, רביצקי מקפידה על שבירת השאיפות בטקסט גופו ולא מניחה לקורא/ למאזין לפתח ציפיות שווא- הכל מוגש, על מגש של כסף, ערום ודואב.

 

דניאל רביצקי

אודות המחבר

גיא טנא להציג את כל הפוסטים של גיא טנא


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

תגיות
אביב גדג' אהוד בנאי אחרית הימים אילן וירצברג איפה הילד אלון בר אלון עדר אנסמבל הפיוט אסף אמדורסקי אסף תלמודי אריק איינשטיין אריק ברמן בן גולן בציר טוב ברי סחרוף. ג'ירפות גיא לוי דודו טסה דייויד ברוזה דניאלה ספקטור החצר האחורית הילה רוח התקווה 6 חווה אלברשטיין חנן בן ארי טוב שהעולם גדול יהוא ירון יהודית רביץ יולנטה יונה וולך יוני רכטר ילדי בית העץ יענקלה רוטבליט לונא אבו נסאר לונה אבו נסאר מאיה בלזיצמן מתן אפרת נרקיס עמיר לב פדרו גראס רונית שחר שולי רנד שי צברי תומר ישעיהו תערובת אסקוט
עקבו אחרינו
הספר "ילד, כבש,זנב ושירים"
אלבומי ילדים
שני תופינים לילדים (ולכלבים) – "הכלב החמישה עשר" ו "עודני ילד/ בית הבראה לצעצועים".
פברואר 5, 2018 גיא טנא

שני תופינים לילדים (ולכלבים) – "הכלב החמישה עשר" ו "עודני ילד/ בית הבראה לצעצועים".

תופינים לילדים – "הכלב החמישה עשר" ו "עודני ילד". רשימה מעט אחרת לפניכם הפעם במסגרת קטגוריית אלבומי הילדים של "טנא

קרא עוד ←
ילדי בית העץ 3 – הפרוייקט של רן ויאיא כהן אהרונוב.
דצמבר 29, 2017 גיא טנא

ילדי בית העץ 3 – הפרוייקט של רן ויאיא כהן אהרונוב.

אלבום שלישי בסדרה המצליחה של "ילדי בית העץ", פרוייקט שהחל באלבום אחד, התפתח לתאטרון, לטלוויזיה, לספריות וכעת גם לאלבום שלישי,

קרא עוד ←
"סלט גרוב" – אלבום ילדים חדש, עשר נקודות:
מאי 11, 2017 גיא טנא

"סלט גרוב" – אלבום ילדים חדש, עשר נקודות:

  הרכב הגרוב- רוק של בוגרי "מיוזיק" מהווה דוגמא לרוח היצירתית והפתוחה של המוסד שסגירתו השנה היא מכה גדולה לדור

קרא עוד ←
כותבים באתר
  • נטע עמית
  • ציפורה פישר
  • מור אופק
  • חן צח
  • שי פלד
  • אוהד שגב
  • תומר גילת

נבנה על ידי אשכול מדיה - הקמת אתרי אינטרנט

גלילה לראש העמוד