לפני הכל איך אפשר שלא לשאול על המצב העגום אליו נקלענו (ביבי, ליכוד, בנט, רגב, הון שלטון עולם תחתון, מערכת משפט מושחתת ומסואבת ואם שכחתי מישהו אז סליחה) ומה אפשר לעשות אל מול ההמון האלים והעיוור ששולט כאן במדינה שלנו לרגל יום העצמאות המבאס של מדינת ישראל ?
"אין לך ברירה אלא לפחות לקחת צד ולהביע עמדה".
וכך אמר אוריון לפני שבוע באחד הסטטוסים בפייסבוק:
אני מאמין ש "בצלם" עושים עבודה חשובה וחיונית. אני אוהד ומזדהה עם כל החיילים והקצינים בשוברים שתיקה. אני חושב שהמדינה נשלטת על ידי חבורה שהיא בעיקר ומעל הכל מושחתת אבל גם מתודלקת תומכת ונתמכת על ידי שנאה, גזענות, אלימות ומשיחיות סהרורית. לא שזה היה שונה במיוחד לפני חמישים שנה. 5000 חברי, אני בעד הקפדה על זכויות אדם בסיסיות ושוות ולא משנה באיזה נסיבות אנחנו חולקים את אותה האדמה או העיר. משוכנע שאין דבר חשוב יותר לקיום מוסרי ותרבותי מהזכות המלאה לשאול, לחקור לפקפק באופן חופשי ביותר או לא להיות מרוצים בכלל מהממשל, הצבא, הכיבוש אלוהים, מינוני הלאומנות באוויר וכלי רכב עם מנוע וללא רישוי. אם בא לכם לאוורר את הפיד שלכם ממני, זה קול."
רם אוריון, אחד מעמודי הטווח של הרוק האלטרנטיבי בישראל. קרוב לשלושים שנות יצירה שכללו את:
נושאי המגבעת, הפה והטלפיים, בתרי זוזי, שני אלבומי EP ושני אלבומי סולו כשהאחרון ביניהם 'גרמנים באוגנדה' והוא אחד האהובים עלי בשנים האחרונות .נוסיף לזה הפקות בחברת תקליטים 'רארקורדס' שהוא עצמו הקים ל שילה פרבר, דפנה והעוגיות , רועי ארד והשתתפות בהרכבים של: ערן צור , אסף אמדורסקי, שותף לעיבודים ב'נוגע בדרכון' של עמיר לב בימים אלו ובימים עברו גם עם איגי וקסמן בתקליט הנפלא אדום.
מה לקחת מנושאי המגבעת ?
"כל החוויה הראשונית שלי הייתה משם, חוויה מכוננת ללא ספק".
על תרומתו של שלומי ברכה לנושאי המגבעת:
"זה פשוט לא היה מגיע לכל כך הרבה אנשים בלעדיו".
על ההרכב לצדו של צביקה פיק :
" ידענו מאיפה הוא בא, מכיוון הגלאם והפופ, ולקחנו את הגיטרות שלנו לשירים שלו. הכל התחיל מתוך ערב מחווה לסבנטיז שארגנו גיא אסיף ועמית שהם. מהערב החד פעמי הזה יצאו לסיבוב הופעות של שנה וחצי".
על קוסטה קפלן :
"הוא הגיטריסט שלי בלהקה, זה אומר לך בדיוק מה אני חושב עליו. מעבר להיותו מוסיקאי הוא גם חבר".
על חמשת האלבומים שהשפיעו עליו:
"בן אדם לא יכול להיות מורכב רק מחמש אלבומים. דבר איתי במוסיקאים".
לנון או מקרטני ?
"אף אחד מהם לא היה אמור להיות ברשימה הזאת".
גילמור או ווטרס ?
"סיד בארט".
איך אתה מסביר שאחרי לכתו של סיד בארט פינק פלויד הגיעו לאן שהגיעו, כמה כישרון היה שם ?
"אני חושב שכישרון זה דבר שהוא אובררייטד, שילוב של אנשים שמוציא מהם משהו, זה דבר שקורה די הרבה בלהקות, והלהקות הכי נחשבות ומצליחות היו קומבינציה טובה של אנשים. וזה אחת לכמה מאות אלפים שזה קורה. בסופו של דבר הכל תלוי במכנה המשותף שאוסף את כולם יחד.אפשר לראות את זה בהרכבים כגון לד זפלין, ג'נסיס ומינימל קומפקט".
מה שמיד מעלה את התחושה והזיכרון (אינדינגב, אחת ההופעות היותר טובות ) שההרכב הנוכחי של רם פשוט נהנה לנגן יחד .
"ההרכב האנושי הרבה יותר חשוב מהרמה המוסיקלית. איך אפשר להגדיר רמה מוסיקלית (הוא שואל) הסיפור האנושי זה הדבר הכי חשוב".
וכך אפשר לקבל הצצה נדירה לקשר בין מוסיקאי למשורר:
את השיר 'השלמה' אני מאוד אוהב והוא מאוד מדויק ומגדיר מצבים נפשיים בחייו של אדם :
השלמה
מילים אסף גברון
לחן רם אוריון
בדיוק שלא ציפית כי ראית כבר הכול
כי הלב שלך נשבר כבר
ושבר, למד לסבול
והשלמת…
התרגלת אל השקט
ועברת לשלב
בו חשבת שהחכמת
כי ריסנת כל מה שכאב
והשלמת, שלא…
העיתוי הכי מוזר
כי הלכת כבר מעבר
כי הילד שהיית
כבר בנה את השריון
והשלמת שלא תהיה עוד
ועכשיו כבר בטוח
משהו לא צפוי קורה
זה מוכר וגם מפתיע
כי יצא מתוך מקום שכבר נסגר
ונקבר
ואז הכול נפתח
העיניים שעצמת
האוזניים הסגורות
כי בעצם לא השלמת
באמת
והלב חייב, תמיד חייב,
אהבה
מה קדם למה המילים או המנגינה ?
"קודם כל הייתה מנגינה, היה לי רעיון לשיר ידעתי על מה אני רוצה לדבר. אסף גברון כתב את המילים וכל מפגש אתו ניסינו לדייק את הרעיון לשלמות".
עם הילה רוח כתב את 'להרוג את השליח' 'כל סיבה' ו'יותר' וזה סיבה טובה לציין את פסטיבל'פסטימיצי' בהפקתה של רוח עצמה. שמונה הופעות בערב אחד בלבונטין 7 ב 13.5 והוא יכלול את : הילה רוח עם ערן צור, רייסקינדר ,יהוא ירון,המסך הלבן,רם אוריון עצמו, דף צ'ונקי, קוסטה קפלן – בכורה!! ואנטיגונה רקס…
העצמאות האמתית נמצאת מתחת לרדאר, רם אוריון , קוסטה קפלן והילה רוח (שבאמת הייתה עסוקה בעשייה חשובה ולא הצליחה להשתחרר לראיון) הם עמודי הטווח של הרוק העצמאי בישראל, מחויבים ליצירה, לא מפסיקים להקליט ולהפיק ולנגן ואני מצדיע להם .